3ds Max 2018

18 september 2017

Autodesk Showcase maakt geen deel meer uit van de Autodesk-softwarecollectie voor mechanisch ontwerpers, Showcase was immers sterk verouderd. Ondanks dat waren veel gebruikers echter erg gecharmeerd van het gebruikersgemak. 3ds Max 2018 kan met een klein beetje extra inspanning een prima vervanger zijn voor Showcase, zeker omdat deze versie een complete VR-omgeving biedt.

 

Door Jean-Pierre van Gastel

De 3ds Max 2018 User Interface is volledig omgezet naar een dynamische QT gebaseerde Interface. Concreet houdt dit in dat elk menu eenvoudig losgekoppeld kan worden en samen te voegen is met een ander menu. Daarnaast heeft de User Interface een uniforme donkere kleurstelling en worden er icoontjes gebruikt, zie afbeelding 1. Wat verder nog opvalt in de User Interface is dat de Quick Acces toolbar is verdwenen en dat de functionaliteit, zoals het instellen van een project, nu gewoon is terug te vinden in het File menu. Dit File menu is overigens weer terug in ere hersteld aangezien Autodesk afscheid heeft genomen van het application menu/de Jewel button.

VR-omgeving

Afbeelding 1: De User Interface van 3ds Max 2018 kent een uniforme, donkere kleurstelling en bevat icoontjes.

Data Channel Modifier

De nieuwe Data Channel Modifier is een zeer interessante nieuwe modifier om heel snel informatie uit een 3D-model te genereren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de oriëntatie van vlakken in het 3D-model, de positie van punten (vertices), maar ook informatie van de randen van het 3D-model die een bepaalde curve hebben. De Data Channel Modifier zal deze informatie direct inzichtelijk maken op basis van een kleur in de 3ds Max-viewport.

De Data Channel Modifier heeft naast een input ook een output nodig die vervolgens bijvoorbeeld de vertexkleur aanpast en weergeeft in de viewport. Op basis van deze vertexkleur-informatie kan er vervolgens een textuur worden toegepast die als masker wordt gebruikt tussen twee materialen, zie afbeelding 2. Het meest interessante van deze nieuwe workflow is dat deze volledig procedureel is. Dit betekent dat de Data Channel Modifier automatisch alle aangepaste geometrie verwerkt en weer doorsluist naar de gebruikte textuurmap zodra de gebruiker een 3D-model aanpast.

VR-omgeving

Afbeelding 2.

Blended Box Map

De nieuwe Blended Box Map maakt het mogelijk om op snelle wijze een complex 3D-model te voorzien van een unieke levensechte textuur. Het maakt hierbij niet uit of het 3D-model uit meerdere componenten bestaat of niet. De Blended Box Map heeft geen unieke textuurcoördinaten (UV’s) nodig om te kunnen worden gebruikt. De Blended Box Map wordt helaas niet door elke render engine ondersteund. Concreet kunnen de standaard aanwezige Scanline render engine en de in 3ds Max 2018 nieuwe Arnold render engine worden gebruikt. De ingebouwde 3ds Max 2018 ART render engine biedt helaas geen ondersteuning.

De Blended Box Map projecteert op basis van één, drie of zes vlakken meerdere texturen op het 3D-model. Normaal gesproken zouden hierbij duidelijke textuurnaden ontstaan in het 3D-model. Op basis van de in te stellen Blend Amount verdwijnen deze echter als sneeuw voor de zon. De Blended Box Map is ook als template te gebruiken voor het snel aanmaken van geprojecteerde textuursjablonen. Deze sjablonen kunnen vervolgens in een paint-applicatie zoals Adobe Photoshop worden geopend en ingekleurd. De naam van de texturen wordt automatisch door 3ds Max geregeld, ze worden eenvoudig terug ingeladen en gepositioneerd door de Load Mapsoptie. Er hoeft hierbij maar een van de zes texturen geselecteerd te worden, aangezien de overige automatisch worden ingelezen, zie afbeelding 2.

Motion Paths

3ds Max staat van oudsher bekend om de zeer uitgebreide animatiemogelijkheden. Uiteraard is 3ds Max 2018 in staat om een animatie over te nemen die is opgezet in Autodesk Inventor. Daarnaast biedt 3ds Max 2018 de mogelijkheid om gebruik te maken van de basistransform-animatie. Het verplaatsen van objecten is de meest eenvoudige transform en kan op basis van keyframes worden geanimeerd.

VR-omgeving

Afbeelding 3: Het default Quad menu biedt de functie Show Motion Paths.

Nieuw in 3ds Max 2018 is de mogelijkheid om de afgelegde weg van een object weer te geven in de 3ds Max viewport. Het default Quad menu (rechtermuisknopmenu) biedt hiervoor de functie Show Motion Paths, zie afbeelding 3. Het Motion Path, eigenlijk niets anders dan de afgelegde weg, is direct aan te passen in de viewport. Zo kunnen de overbodige keyframes worden verwijderd, maar zijn ze ook te verplaatsen en aan te passen met betrekking tot de ingaande en uitgaande snelheid (tangents). Zodra er een keyframe is geselecteerd, vindt de gebruiker alle mogelijke opties terug in het bijbehorende Quad menu.

Arnold render engine

In 3ds Max 2018 heeft Autodesk afscheid genomen van zowel de Nvidia Mental Ray als de Nvidia Iray render engine. De reden hiervoor is dat dit zogenaamde thirdparty-technologie is en Autodesk voor de ontwikkeling van beide render engines volledig afhankelijk was van een externe partij (Nvidia). Nvidia heeft daarbij de laatste jaren ook zeer weinig ontwikkelingen doorgevoerd in met name de Mental Ray render engine.

Concreet zal het ontbreken van de render engines wel gevolgen hebben voor oudere scenes die zijn opgezet met een van de Nvidia engines. Bij het openen van een oudere 3ds Max scene zal de melding verschijnen dat gebruikte Mental Ray-materialen missen. Deze zijn echter automatisch om te zetten naar Physical-materialen. Wie toch graag verder wil werken met Nvidia Mental Ray of Nvidia Iray is aangewezen op Nvidia zelf.

VR-omgeving

Afbeelding 4: De Arnold render engine kan bizar snel de meest complexe 3D-scenes renderen. In dit voorbeeld
een model bestaande uit 110 miljoen polygonen, een 1 gigabyte 3ds Max-bestand, met een rendertijd van
2 minuten op een dual 8 core xeon @ 3.2 Ghz.

Ondertussen heeft Autodesk het bedrijf Solid Angle overgenomen. Deze laatste is de van oorsprong Spaanse ontwikkelaar van de Arnold render engine. Arnold is de standaard render engine voor bijna alle Hollywood blockbuster-films, maar wordt ook gebruikt door het bedrijf Pixomodo die onder andere verantwoordelijk is voor de special effects in de HBO-serie Game of Thrones. De Arnold render engine staat met name bekend om de bizar hoge snelheid waarmee de meest complexe 3D-scenes kunnen worden gerenderd, zie afbeelding 4. Met dit gegeven is het renderen van een compleet ingerichte factory dan ook een peulenschil voor Arnold.

De Arnold render engine kent wel iets meer instellingen dan de ART render engine, maar dat blijft te overzien. Arnold heeft daarnaast uiteraard de beschikking over een hele ruime set eigen shaders, maar kan ook prima overweg met bijvoorbeeld het zeer gebruikersvriendelijke Physical Material. Arnold is een render engine die gebruikmaakt van de CPU en doet (nog) niets met de aanwezige grafische kaart (GPU).

Jean-Pierre van Gastel jeanpierre.vangastel@tddatech.nl is freelance redacteur voor CAD-Magazine. Voor meer informatie over dit onderwerp zie ook: www.autodesk.nl.

Comments are closed.