Autodesk 3ds Max 2018 voor AEC

1 december 2017

3ds Max is nog altijd het meest gebruikte render- en animatieprogramma ter wereld in de ontwerpomgeving en de huidige 2018-versie is inmiddels al toe aan een derde update. 3ds Max maakt deel uit van elke Autodesk-designcollectie en is daarmee de gemeenschappelijke deler van alle vakdisciplines.

 

Door Jean-Pierre van Gastel

3ds Max is van oudsher natuurlijk gemaakt om te kunnen renderen. Dat is dan ook goed zichtbaar zodra de gebruiker bijvoorbeeld een Revit-bestand importeert of actief linkt in 3ds Max. De render engine ART (die ook wordt gebruikt in Revit, AutoCAD, Inventor en Fusion 360) werkt niet alleen sneller, maar biedt ook een betere kwaliteit. Dit laatste heeft met name te maken met kleurkalibratie (gamma-instellingen) die wordt toegepast in 3ds Max. Bij het renderen in de Autodesk A360-omgeving (Cloud) wordt er helaas geen gebruik gemaakt van de ART render engine. De kwaliteit is daar dan ook duidelijk minder. Voor 3ds Max bestaat er wel een zogenaamd renderpilotproject (https://renderpilot.3dsmax.autodesk.com) waarmee gebruikers zelfs complete animaties in de cloud kunnen uitrenderen met de ART render engine.

3ds Max

Afbeelding 1: Autodesk-materialen kunnen in de Arnold render engine automatisch worden geconverteerd door gebruik te maken van de 3ds Max Scene Converter.

Met 3ds Max 2018 heeft Autodesk afscheid genomen van de Mental Ray en iRay render engines. Beide engines werden niet door Autodesk zelf ontwikkeld, maar door Nvidia. Autodesk had daarmee geen enkele controle over de ontwikkelingen van beide render engines en heeft daarom besloten om deze engines niet meer aan te bieden in de applicatie. Gebruikers die toch graag verder willen werken met Mental Ray of iRay zijn afhankelijk van Nvidia. Nvidia biedt via zijn website beide render engines overigens gratis aan, maar dan kunnen ze niet worden gebruikt in een netwerkomgeving. Wie ze toch wil gebruiken in een netwerk, dient een licentie aan te schaffen. De prijs die hiervoor in rekening wordt gebracht, hangt vervolgens af van de vraag of de gebruiker in het bezit is van een professionele Nvidia grafische kaart.

In 3ds Max 2018 wordt tegelijk met het afscheid van de Nvidia render engines een nieuwe engine geïntroduceerd die luistert naar de naam Arnold. Arnold is een van de snelste render engines ter wereld en de standaard in de visual-effects-industrie van de filmwereld. De Arnold render engine is oorspronkelijk ontwikkeld door het bedrijf Solid Angle, dat in 2016 is overgenomen door Autodesk. Arnold is een fysisch correcte unbiased raytrace (Monte Carlo) render engine en de naam Arnold is inderdaad afgeleid van de bekende acteur.

3ds Max

Afbeelding 2: Arnold heeft een VR-camera waarmee een rendering te maken is, die bekeken kan worden met een google cardboard.

De Arnold render engine is een erg gebruikersvriendelijke render engine en biedt ondersteuning voor het in 3ds Max 2017 geïntroduceerde Physcial material. Autodesk-materialen die standaard meekomen vanuit bijvoorbeeld Revit worden niet ondersteund, maar kunnen automatisch worden geconverteerd door gebruik te maken van de 3ds Max Scene Converter, zie afbeelding 1. De Arnold render engine biedt naast de enorme rendersnelheid een aantal interessante opties. De laatste update van de engine zorgt voor ondersteuning van pointclouds. Pointclouds kunnen gerenderd worden met de oorspronkelijk gescande kleurinformatie. Daarnaast heeft Arnold een VR-camera waarmee de gebruiker op zeer hoge kwaliteit een rendering kan maken die bekeken kan worden met een google cardboard, zie afbeelding 2. De Autodesk A360 cloud rendering maakt het overigens ook mogelijk om naar een cardboard-formaat te renderen, maar de kwaliteit hiervan verbleekt vergeleken met het verbluffende resultaat van de Arnold render engine. Arnold maakt overigens (nog) geen gebruik van de grafisch kaart (GPU) en zal alle aanwezige CPU cores gebruiken tijdens het renderen.

Arnold heeft uiteraard ook een zeer complete lijst met hele specifieke materialen en bijbehorende texture maps. De focus zal voor de gemiddelde visualisatiespecialist liggen op physical material, physical camera en physical camera exposure control. Door gebruik te maken van de juiste werkmethode is Arnold in staat om in 10 minuten een scene te renderen die bestaat uit 620.000.000 polygonen! Het is wel van groot belang om de laatste updates van de Arnold render engine zelf in de gaten te houden via de website van Solid Angle (www.solidangle.com). De laatste updates komen namelijk niet mee via de Autodesk desktop app.

3ds Max

Afbeelding 3: Met 3ds Max Interactive is elke 3D-scene om te zetten naar een realtime-omgeving.

3ds Max Interactive

Met de komst van Update 1 voor 3ds Max 2018 kreeg elke gebruiker toegang tot 3ds Max Interactive. 3ds Max Interactive is eigenlijk niets anders dan de realtime Autodesk stingray game engine. Met 3ds Max Interactive is elke 3D-scene om te zetten naar een realtime-omgeving, met of zonder ondersteuning van diverse VR devices zoals de HTC Vive, Samsung Gear of de Oculus Rift, zie afbeelding 3. 3ds Max Interactive biedt in combinatie met 3ds Max een optimale workflow op het gebied van realtime-animaties, materialen en texturen.

Motion Paths

In het algemeen is er een duidelijke afname te zien van traditioneel stilstaand gerenderde beelden, maar ondanks de enorme opmars van realtime (VR) engines worden er nog wel steeds animaties gecreëerd. 3ds Max beschikt van oudsher over een ruime collectie animatiemogelijkheden. Beginners starten meestal met een getekend pad waarover vervolgens een camera wordt geanimeerd. Een groot nadeel hiervan is dat het resultaat meestal vrij eentonig is.
Een meer praktische methode is het handmatig animeren van een camera door het plaatsen van keyframes. De afgelegde weg van de camera, ofwel het Motion Path, kan in 3ds Max 2018 visueel worden weergegeven en bewerkt worden in de viewport. Met het rechtermuisknopmenu (Default Quad Menu) is de optie Show Motion Paths te vinden. Na het activeren van deze optie wordt de afgelegde weg van het object direct weergegeven, terwijl de snelheid van het geanimeerde object is af te lezen aan de hand van een gradiëntkleur. De tangents van de keyframes, die bepalen hoe snel een object naar een keyframe toegaat en daar vervolgens weer uitgaat, zijn real time aan te passen. Via een uitgebreid rechtermuisknopmenu op het geselecteerde keyframe zijn er tal van bijbehorende instellingen terug te vinden.

3ds Max

Afbeelding 4: Een zelf samengestelde User Interface is eenvoudig op te slaan in een eigen workspace.

Workspaces

De gehele 3ds Max 2018 User Interface straalt rust uit. Dit komt met name door het donkere kleurenschema, dat ook is doorgevoerd in de menustructuur. In deze structuur zijn overigens ook contrastrijke iconen gebruikt en de aansturing van de gehele User Interface gebeurt op basis van QT, dat een standaard UI framework is. Door de introductie van QT is het samensmelten van diverse vensters erg eenvoudig en visueel zeer duidelijk. Een eigen samengestelde User Interface is eenvoudig op te slaan in een eigen workspace, zie afbeelding 4.

Jean-Pierre van Gastel jeanpierre.vangastel@tddatech.nl is freelance redacteur voor CAD-Magazine. Voor meer informatie over dit onderwerp zie website Autodesk.

Comments are closed.