Column: Building Information Marketing: 4 keer Philip Kotler en BIM

18 november 2016

Het scheelt maar een paar letters: modeling en marketing. Maar het is een wereld van verschil. Beter: het zijn twee verschillende werelden. Werelden die hun eigen plaats verdienen – het wordt gevaarlijk wanneer je ze met elkaar gaat vermengen. Alsof ze bij elkaar horen. Alsof ze hetzelfde doel dienen.
Waarom dat zo gevaarlijk is wordt duidelijk met de bekende P’s van marketing zoals geformuleerd door marketinggoeroe Philip Kotler: product, prijs, plaats en promotie.

Product

Tijdens een conferentie over BIM in Duitsland koos een van de sprekers een interessante invalshoek: wat kan BIM eigenlijk niet? Als eerste noemde hij ‘BIM is niet creatief’. Juist in de bouw is creativiteit onmisbaar: echt mooie bouwprojecten (zowel qua vorm als in de uitvoering) onderscheiden zich door creativiteit. Vanuit dat oogpunt is een functie van BIM hooguit het ruimte geven aan creativiteit. Met andere woorden: een architect die zijn ‘product’ creativiteit verkoopt, doet er goed aan het woord BIM daar niet voor te gebruiken (hoe positief het ook is dat je als architect voorop loopt met nieuwe technologie).

Prijs

Prijs en kostprijs zijn aan elkaar gerelateerd. Vanaf het eerste gebruik van het woord BIM wordt het in een adem genoemd met faalkostenreductie. En inderdaad: goed uitgevoerde BIM-projecten kunnen daaraan bijdragen. Maar de praktijk leert helaas dat er zeker geen is-gelijk-teken staat tussen BIM en faalkostenreductie. En daarmee is BIM geen garantie voor een lage (kost)prijs.

Plaats

De stap van BIM naar prefab zorgt voor aanzienlijke vooruitgang qua logistiek op de bouwplaats. Het is ongetwijfeld een van de gebieden waar de investeringen in BIM zich terugbetalen. Maar BIM betekent zeker niet het einde van alle logistieke uitdagingen op de bouwplaats. Waarom niet? Ondanks alle automatisering blijft bouwen het werk van mensen. Mensen met hun creativiteit, maar ook met hun kennis. Juist bij complexe BIM-projecten en de bijbehorende planningsaspecten maken creativiteit en kennis het verschil.

Promotie

We gaan nog even terug naar de Duitse spreker – nog iets wat BIM niet kan: communiceren en argumenteren. Vergis ik me of gaan we juist daarom steeds harder communiceren over BIM? Soms lijkt het wel of we onszelf overschreeuwen, waarbij we vergeten waar het in essentie over gaat. In essentie gaat het bij BIM nog steeds om bouwen. Goede promotie neemt dat als uitgangspunt. Daarmee voorkom je BIM for BIM’s sake.

De kunst van storytelling

Naast de bekende P’s van marketing kan de waarde van storytelling voor marketing niet genoeg benadrukt worden. Wil je vandaag de dag mensen raken met een boodschap, dan heb je verhalen nodig, eerlijke verhalen. Wat vroeger(?) rondom het kampvuur werkte, werkt vandaag nog steeds. Waargebeurde verhalen ráken mensen. Met BIM is het niet anders. De tijd is voorbij dat mensen enthousiast te maken zijn met BIM-marketing die losstaat van de werkelijkheid. Vandaag de dag gaat het om het delen van eerlijke, realistische BIM-ervaringen. Om zo samen verder te komen. Samen verder komen – is dat trouwens ook niet de essentie van bouwen?

Edwin Schalk is business development director bij Stabiplan. Stabiplan www.stabiplan.nl is actief op het gebied van BIM-software voor installatietechniek en stelt meer dan 500.000 uniforme objecten beschikbaar via www.mepcontent.eu.

Afbeelding linksboven: Philip Kotler.

Lees hier de vorige column van Edwin Schalk

 

Comments are closed.