Column: Grip

11 mei 2016

Binnen Google zijn er 210.000.000 hits op het woord grip. Grip is een woord met meerdere betekenissen: Van Dale omschrijft grip als: greep, houvast: ergens geen grip op kunnen krijgen.
In de sport wordt voor grip gebruikgemaakt van kalk om de handen droog te maken en zo voldoende houvast te hebben op bijvoorbeeld de rekstokken. Een ander voorbeeld is de grove oppervlakte voor een skateboard, waardoor er verschillende trucs kunnen worden uitgevoerd. Ook dat is grip.
Bij de brandweer, ambulance en politie is GRIP een afkorting voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure. In dit geval is GRIP dus de naam van de werkwijze waarmee wordt bepaald hoe de coördinatie tussen hulpverleningsdiensten verloopt.

Waar het bij grip op neerkomt, is houvast hebben op het proces. Of dat nu een sportproces, een incident of een bouwproces is, we willen allemaal greep houden op het verloop. Maar met de veranderende bouwprocessen kan het lastig zijn om grip te houden. Ik sprak laatst met een senior-adviseur van een gerenommeerd ingenieursbureau en hij zei me het volgende: “Ik wil weer terug naar de jaren 90, niet qua techniek, maar qua grip. Wat zou het toch mooi zijn als we onze greep op het bouwproces weer terugkrijgen.” Het gevoel hebben dat je de controle kwijtraakt, maakt je heel kwetsbaar. Niet alleen kwetsbaar in je gevoel, maar ook kwetsbaar in je proces.

Grip in je proces
Grip hebben en houden in je proces is alleen maar moeilijker geworden. De alsmaar groeiende berg aan data, de flexibele schil, het verplicht samenwerken met ketenpartners die allemaal aan het begin betrokken willen zijn, en de faalkosten die omlaag moeten, maken het er niet makkelijker op.
Het begint met vertrouwen hebben in je projectteam: weet waar hun sterke en zwakke kanten zitten. Maak gebruik van de sterke kanten en train de zwakheden. De volgende stap is informatiemanagement. Door processen als BIM, LEAN en Agile verwachten de ketenpartners snel een goed antwoord op diverse vragen.

Snel
De snelheid van antwoorden moeten geven is de laatste jaren erg veranderd. Waar we in het brieventijdperk nog een week hadden om te antwoorden, geldt dat bij e-mail zeer beslist niet. Daarbij verwacht men gemiddeld 48 uur. En met apps als WhatsApp zie je een verwachting van 14 minuten!
Daaraan voldoen kan een druk geven, waardoor er weer een stukje grip verloren gaat. Alles moet nu, nu, nu!!! Geef de partner toegang tot informatie die u wilt delen. Met bijvoorbeeld een webportal, of via een app. Dan kan de klant of toeleverancier zelf de juist informatie ophalen en is hij niet meer afhankelijk van uw reactiesnelheid.

Betrouwbaar systeem
Eigenlijk willen we een betrouwbaar systeem dat ervoor zorgt dat we op ons moment weten wat de stand van zaken is voor de diverse projecten. Een systeem dat je rust geeft in je hoofd. Ik wil niet meer hoeven te onthouden of iemand wel iets heeft ontvangen en of hij of zij wel de juiste informatie heeft gekregen. Maar ik wil wel op mijn tijd weten dat de juiste informatie gebruikt wordt. Dat is belangrijk. Dan houd ik grip.

Groet,
Bas Wolse
Management Consultant Druchtman & Partners
Website Druchtman & Partners

 

Lees hier de vorige column van Bas Wolse

 

Comments are closed.