Column: Neus en feiten

1 juni 2016

Vandaag werd ik weer eens keihard met mijn neus op de feiten gedrukt. De mooiste technologie is niets waard als de processen niet veranderen. En processen veranderen zonder de medewerking van mensen, gaat niet lukken.
Je mag de mooiste systemen hebben die aantoonbaar meerwaarde bieden voor een organisatie en toch jammerlijk falen. Jullie willen natuurlijk voorbeelden en die ga ik jullie dan ook geven.

Een groot Nederlands bedrijf met duizenden werknemers. Na de invoering van een nieuw urenadministratiesysteem, dat volledig mobiel te gebruiken is, blijft ruim 15 procent van de medewerkers hun papieren urenstaat aanleveren bij de secretaresse. Dus 1 op de 6 mensen in dit bedrijf blijft het bestaande proces volgen en levert zijn urenstaat op papier in bij de secretaresse die ze vervolgens gaat invoeren. Bij dat zelfde bedrijf is er ook een gedeelte van de medewerkers dat zijn e-mail per post krijgt thuisbezorgd.

En, ik zal heel eerlijk met jullie zijn, dan snap ik het niet meer. Dat medewerkers dit doen. Dat managers dit toestaan. Dat het bedrijf dit mogelijk maakt. Dat de leiders van deze tent niet ingrijpen. Hoe kan dit? Hoe bestaat het dat dit soort tegenwerkingen mogelijk zijn.

Kort daarvoor ben ik op een congres over de rol van Ondernemende Leiders in 2020. Daar wordt het woordje ‘V&D’ gebruikt als ‘hel’-synoniem voor ondernemers. Gij zult innoveren anders eindigt u als V&D.
Ik vraag me dan oprecht af, schuilt er een ‘V&D’ in ons allemaal?

Rob Oud – CAD & Company
@roboud
Website CAD & Company


Lees hier de vorige column van Rob Oud

 

 

Comments are closed.