Column: Print je voorraad

20 juni 2016

Afgelopen week had ik een geweldig gesprek met een van onze gasten wat ik graag met u wil delen. Het betreft hier een gesprek met een manager van de Nederlandse vestiging van een groot bedrijf. Het bedrijf levert in heel Europa zijn producten en geeft tien jaar garantie op zijn producten. Ik denk voor veel Nederlandse bedrijven een herkenbare situatie. De manager was bezig met een onderzoek naar het inzetten van 3D-printing voor zijn organisatie. Zoals zoveel bedrijven vanuit het kostenperspectief met als vraag: “Kunnen wij door de inzet van 3D-printing de kosten omlaag brengen?”

Nu weten jullie dat 3D-printing meestal niet goedkoper is dan traditionele productiemethodes. Dus hoe had deze manager gedacht 3D-printing in te zetten om de kosten te drukken? Om tien jaar garantie te bieden, heb je onderdelen nodig. Deze onderdelen liggen op voorraad en zoals jullie allemaal weten, kost voorraad geld. Dat is slechts een deel van het verhaal. Wat als je niet genoeg onderdelen meer hebt voor de tien jaar garantie? Dan moet je bijbestellen. Wil je dan een nieuwe batch bestellen in China, wel goedkoop, maar te veel? En wat als er een nieuwe mal gemaakt moet worden? Dan wordt het bijstellen van een onderdeel onnodig duur. Je kan dan beter gaan printen.

Deze manager was dus bezig om zijn langzame garantieonderdelen niet meer op voorraad te gaan leggen. Het meest opmerkelijke vond ik dat hij ging onderzoeken of zijn onderdelen wel ontworpen waren om met een 3D-printer gemaakt te kunnen worden. Dat getuigt van inzicht wat ik graag wil delen.

Rob Oud – CAD & Company
@roboud
Website CAD & Company


Lees hier de vorige column van Rob Oud

 

Comments are closed.