Constante innovatie in de zoektocht naar de ideale motor

12 november 2018

Oostenrijkse fabrikant KTM blijft werken aan verbeteringen

Ryan Dungey, Ken Roczen, Cyril Despres, Tony Cairoli, Jeffrey Herlings. Wie deze namen niet kent, loopt een hoop actie mis. Deze kampioenen en hun teams, uit Nederland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika, hebben in de motorsport meer dan 270 wereldkampioenschappen op hun naam staan. Waaronder 16 zeges tijdens de Dakar-rally in de hitte van de woestijn. Die overwinningen behaalden ze op motorfietsen die zijn ontworpen door motorsportmerk KTM.


Door de redactie

Het in Oostenrijk gevestigde KTM is de grootste Europese fabrikant van motorfietsen, met een focus op motorsport. Onder het motto ‘ready to race’ vervaardigt KTM zijn producten volgens de strengste kwaliteitsnormen. In tegenstelling tot veel andere fabrikanten ontwerpt en produceert KTM daarbij alles in eigen beheer, van de motor en het chassis tot de ophangelementen en andere onderdelen. Volgens Philipp Habsburg, hoofd Research & Development bij KTM, helpt deze mate van grip het bedrijf om elk aspect van zijn motorfietsen

te optimaliseren om die een maximaal prestatievermogen mee te geven. “We zijn voortdurend bezig met innovatie, week na week, race na race”, zegt Habsburg. “En als we merken dat een nieuwe innovatie succes oplevert, introduceren we die snel in de motorfietsen die we produceren, van onze krachtige naked bikes tot onze motorcross-reeks voor kinderen. Alles wat we vervaardigen is het resultaat van uitgekiende productontwikkelingsprocessen en techniek.”

Creativiteit
De innovatiemachine bij KTM draait altijd in de hoogste versnelling, stelt Olaf Seger, de ontwerper van het bedrijf. “Elk nieuw model dat we uitbrengen bevat onze beste technische innovaties. Toch hebben we nooit het gevoel dat we de finish hebben gehaald. Onze teams denken voortdurend na over de verbeteringen voor de volgende ronde.”

De ontwerpers van KTM werken met Creo. “We kunnen elk ontwerp snel en eenvoudig wijzigen”, aldus Seger. “In Creo kunnen we elk aspect van onze motorfietsen ontwerpen, simuleren, optimaliseren en wijzigen. Dat alles neemt slechts een paar uur in beslag in plaats van de weken of maanden die daarvoor in het verleden nodig waren.” Een voorbeeld van een geslaagd ontwerp van KTM is de 2013 KTM 690 DUKE. Dit was na de release de meest geavanceerde eencilinder motorfiets van dat moment. Zijn met precisie vervaardigde chassis en uitmuntende onderdelen maakten elke rit op de 690 DUKE tot een onvergetelijke ervaring. De nieuwe KTM 690 DUKE is voorzien van een verbeterde motor en diverse uiterst geavanceerde hulpsystemen voor de bestuurder, zoals een TFT-display, ‘ride by wire’-systeem en supermoto-modus voor optimaal rijplezier.

Het 3D-model van de Super Duke R.

Productiviteit
KTM blijft zijn productaanbod uitbreiden, en daarmee groeit ook zijn engineering-team. Het bedrijf heeft momenteel 487 ontwerpers en technici in dienst. Dankzij het gebruik van Creo kan KTM veel pijnpunten vermijden waar andere fabrikanten tegenaan lopen. “De flexibele modelleringsaanpak van Creo zorgt ervoor dat iedereen wijzigingen aan bestaande ontwerpen kan aanbrengen om de prestaties te verbeteren”, zegt Seger. “Nieuwe ontwerpers kunnen met bestaande onderdelen aan de slag, zelfs als de oorspronkelijke ontwerper niet beschikbaar is.”

Een van de geheimen achter het e-succes van KTM is de manier waarop het ontwerptechnologie inzet. Het is een van de weinige fabrikanten die heeft gestandaardiseerd op één CAD-systeem voor het ontwerp van zowel de motor als het chassis. Volgens Habsburg kunnen de teams dankzij het gebruik van een compleet 3D-model in één formaat

samenwerken aan het optimaliseren van hun resultaten.“ Zo streeft het team dat de motor ontwikkelt naar maximaal vermogen. Ze streven naar een maximale luchttoevoer en willen gebruikmaken van grote ventilatieopeningen. Het team dat het chassis ontwerpt is op zijn beurt op zoek naar minimale weerstand, en streeft daarom naar een klein en glad oppervlak. Doordat de twee teams gebruikmaken van dezelfde ontwerpsoftware kunnen ze efficiënter werken en de best mogelijke oplossingen vinden.”

De KTM 690 DUKE puilt uit van dergelijke oplossingen: eersteklas prestaties, minimale interne wrijving, optimale brandstofefficiëntie (61 mpg, 26 km per liter), 73 pk en een koppel van 74 Nm. De motorfiets is ook bijzonder licht met een gewicht van slechts 148,5 kilo. De bestuurder profiteert daarmee van optimale grip en indrukwekkende prestaties.

Teamwork

Het team van KTM gebruikt daarnaast verschillende andere oplossingen van PTC ter bevordering van teamwork, concurrent engineering en het delen van ontwerpen. Zo gebruikt het Windchill voor het beheer van processen, concurrent engineering en technische en ontwerpworkflows. Niet-CAD-gebruikers, zoals het productieteam, marketingteam en kwaliteitscontroleteam, kunnen modellen en tekeningen direct raadplegen dankzij de visualisatiemogelijkheden van Creo. “Dankzij de oplossingen van PTC kunnen alle teamleden de meest actuele ontwerpen opvragen en gebruiken”, aldus Habsburg.

De KTM 690 DUKE was een instant succes. De verkoopcijfers overtroffen de stoutste verwachtingen van KTM. Maar dat was niet alles. De motorfiets werd in recordtijd ontwikkeld: tussen het eerste concept en de start van de productie lagen slechts 22 maanden. Dit betekende een 15 procent kortere time-to-market ten opzichte van de eerdere generatie. De motorfiets is daarnaast de lichtste van gewicht in zijn klasse met de krachtigste motor én heeft de hoogste brandstofefficiëntie in zijn klasse, met een 10 procent lager brandstofverbruik ten opzichte van de vorige generatie. Bovendien is hij ook nog eens comfortabel door de nieuwe ontwerpen van het tegengewicht, de zitting en het frame.

“De ontwerpen en technische processen bij KTM zijn verbeterd dankzij PTC en zijn oplossingen”, zegt Habsburg. “De technologie van PTC is met ons meegegroeid en voorziet in al onze behoeften. Dit heeft alleen al voor de nieuwe modellen van dit jaar bijgedragen aan een 15 procent kortere time-to-market.”

De Nederlander Jeffrey Herlings, wereldkampioen MXGP 2018, in actie op een KTM-motor.

Comments are closed.