De duurzame focus op ontwikkeling van HP Inc.

30 april 2018

“Engineering zit verankerd in het DNA van HP Inc.”

Hewlett-Packard, wereldwijd vooral bekend onder de naam HP, werd op 1 november 2015 opgesplitst in twee aparte bedrijven: Hewlett Packard Enterprise en HP Inc. Waar de eerste zich sinds die tijd richt op de server-, opslag-, netwerk-, software- en servicemarkten, daar is de tweede vooral actief op het gebied van personal systems en printing. CAD-Magazine sprak met Rob Idink, managing director van HP Inc. Nederland, over gevolgen van de scheiding, de behaalde resultaten en de plannen voor de toekomst van het bedrijf.

Door Lambert-Jan Koops

Er vindt een verschuiving plaats op printgebied: eindgebruikers nemen liever een dienst af waarmee ze kunnen printen, dan dat ze zelf eigenaar zijn van printers.

Rob Idink werkt inmiddels alweer bijna 21 jaar bij HP en heeft daarbij verschillende functies bekleed, zowel nationaal als internationaal. Als managing director van HP leidde hij de splitsing van het bedrijf, een gebeurtenis die hij nu betitelt als heel bijzonder en leerzaam. “We hebben destijds ervoor gekozen om het bedrijf en alle activiteiten binnen tien maanden tijd op te splitsen en zijn er daarbij ook in geslaagd om daadwerkelijk alles te ontvlechten, waarbij we niet alleen de eigen organisatie maar ook het ecosysteem van distributeurs en resellers hebben meegenomen op onze reis. Dat het zo goed en snel gelukt is, beschouw ik als een uitzonderlijke prestatie en ik durf ook wel te stellen dat voor veel betrokkenen de transformatie naar HP Inc. echt een hoogtepunt in hun carrière is geweest.”
Na de splitsing stond het eerste jaar van HP Inc. in het teken van het leggen van een fundament: de strategie werd geformuleerd en ze grepen de mogelijkheid aan een platte organisatie neer te zetten met meer snelheid en slagkracht richting klanten en businesspartners. “We wilden weer echte ondernemers zijn binnen een grote organisatie,” zo vertelt Idink, ”en daarvoor is een veel plattere organisatie nodig met durf en ondernemersgeest. Noem het de ‘grootste start-up ter wereld’”

 

Drie pijlers
In het eerste jaar na de splitsing hebben Idink en zijn collega’s ook veel nagedacht over de culturele blueprint van HP Inc. en de manier waarop het bedrijf zich kan onderscheiden van concurrenten. Het antwoord hierop werd gevonden door te kijken naar de roots van het bedrijf. “Vanaf de oprichting in 1939 is HP een engineeringbedrijf geweest en dat zit verankerd in het DNA van deze onderneming. We willen ons richten op het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en technologie creëren die de wereld beter maakt, voor iedereen, overal. Het strategiehuis van HP Inc. bevat drie belangrijke pijlers voor de ontwikkeling van het totale portfolio: core, growth en future. We willen binnen die drie pijlers de balans vinden in de bestedingen in R&D. Core is erop gericht om in bestaande markten producten beter te maken: mooiere, lichtere designs, met nieuwe featuers zoals een 360 graden draaibaar scherm en mobiele workstations. Bij growth werken we aan nieuwe business-segmenten die een directe aanvulling vormen op de core-producten en diensten. Hierbij valt te denken aan gaming, maar ook binnen printing aan copiers en onze digitale, grafische oplossingen. Met de Samsung Printing-integratie verkregen we bijvoorbeeld duizenden patenten extra en een van de breedste en meest veilige A3-portfolio’s. Ons marktaandeel is daar zeer sterk gestegen en we groeien in een dalende markt. Een uitstekende aanvulling op ons A4-portfolio dus. Een ander element is het ‘As a Service-model’ dat we al hebben voor printing en momenteel sterk gaan uitbreiden voor computing (DAAS). Voor de pijler Future geldt tenslotte dat we investeren in producten en oplossingen waarvan we denken dat ze op lange termijn een grote invloed zullen hebben op de markt en de samenleving als geheel. Voorbeelden hiervan zijn onze activiteiten op het gebied van immersive computing en 3D-printing. Concreet levert dat dan weer producten op als Sprout Pro, onze combinatie van pc, projector, hoge-resolutie-camera’s, touchmat en 2D- en 3D-scanfunctionaliteit.”

 

Toekomst van printing
Met printing als een van de focusgebieden van HP Inc. heeft Idink goed nagedacht over de toekomstige ontwikkelingen op dit gebied. “Er zijn verschillende onderdelen die hierbij voor ons van belang zijn”, zo legt hij uit. “Voor de zakelijke printmarkt zien we dat er een verschuiving plaatsvindt van transactionele verkoop naar contractuele verkoop: eindgebruikers nemen liever een dienst af waarmee ze kunnen printen, dan dat ze zelf eigenaar zijn van printers. Ook zien we veel ontwikkelingen op het gebied van digitaal drukken, waarvoor we grote tot zeer grote printers en software maken. Denk bijvoorbeeld aan printers voor hoogvolume printopdrachten zoals verpakkingen, labels, fotoboeken met HP Indigo, billboards, posters en wallpaper met HP Designjet en de productie van CAD-CAM- en bouwtekeningen met PageWide XL.”
Naast de ontwikkeling op traditioneel printgebied, investeert HP Inc. ook veel in R&D op het gebied van 3D-printing. In februari werd in aanvulling op het bestaande portfolio ook de Jet Fusion 300/500-serie 3D-printers gelanceerd met 3D-printers die zogenaamde voxels – een soort 3D-pixels – kunnen printen van slechts 21 micron groot. “Met deze producten denken we dat we een slag kunnen slaan op de zakelijke markt. We zijn niet zozeer de eerste fabrikant van 3D-printers, maar HP Multi Jet Fusion is wel een betere, snellere en betaalbaardere technologie. Bovendien pakken we het heel breed aan en zetten we niet alleen in op samenwerking met bijvoorbeeld partners als Landré en Deloitte en een founding customer zoals Shapeways, maar hebben we ook nauw contact met diverse chemiebedrijven, waarbij deze laatsten nieuwe materialen ontwikkelen die geschikt zijn voor onze printers. Het is overigens belangrijk om op te merken dat het daarbij niet alleen om kunststoffen gaat, maar we werken ook aan het 3D-printen van metaal en print in kleur.” 
Een ander onderwerp op printgebied waar HP veel aandacht aan besteed, nu en in de toekomst, is volgens Idink iets wat vaak vergeten wordt en dat is de beveiliging. “De printer is meestal het slechtst beveiligde onderdeel binnen een bedrijf, vandaar dat we hebben besloten om daar iets aan te doen. Inmiddels hebben we op verschillende niveaus beveiliging geïntroduceerd in onze systemen. De HP-printers zijn dan ook de veiligste printers ter wereld.”

Rob Idink, managing director van HP Inc. Nederland: “Dat de splitsing van HP in Hewlett Packard Enterprise en HP Inc. zo goed en snel gelukt is, beschouw ik echt als een uitzonderlijke prestatie.”

 

Duurzaamheid
Naast de aandacht voor de technologische ontwikkelingen op diverse gebieden, is er ook nog een ander thema waar Idink nadrukkelijk oog voor heeft en dat is duurzaamheid. “We zijn als HP Inc. heel actief op het gebied van sustainability. Daarnaast ben ik binnen de branche als voorzitter van ICT Milieu, onderdeel van branchevereniging Nederland ICT, bezig met dit onderwerp voor de inzameling en gecertificeerde verwerking van alle elektrische en elektronische apparatuur in Nederland. Het idee is dat we Nederland in 2050 voor honderd procent circulair willen maken en dat houdt dus in dat alle grondstoffen die gebruikt worden voor de productie van onze oplossingen ook weer worden teruggewonnen. Dat is ambitieus, maar denk ik wel haalbaar. Als HP Inc. zelf spelen we hierop in door meer As a Service-diensten te leveren, door meer sustainable producten te maken en minder grondstoffen te gebruiken. Dat is belangrijk omdat we als HP Inc. steeds meer in het hart van de maatschappij zitten met onze oplossingen. Allerlei soorten partijen maken gebruik van onze technologie, van banken tot bouwbedrijven tot energieleveranciers, en omdat we relevant zijn voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers, kunnen we op het gebied van duurzaamheid ook echt een verschil maken.” 

Comments are closed.