De toekomst van betonstaal is te vinden op internet

17 mei 2018

Betonstaal.nl profileert zich als verkoopportaal

Over het nut en de noodzaak van online verkoop voor consumenten hoeft niemand het meer te hebben: meer en meer verschuift de verkoop aan consumenten van de fysieke naar de digitale winkels en elk jaar neemt de omzet van online winkels toe. Dat het principe van online verkoop ook geschikt is voor de zakelijke markt, wil er nog niet bij iedereen in. Arie van Wijngaarden laat echter met betonstaal.nl zien dat het wel degelijk mogelijk is.

Door Lambert-Jan Koops

Betonstaal.nl richt zich op de verkoop van betonstaal, bouwstaalmatten, wapeningskorven en betonstaal bouwpakketten aan bedrijven en particulieren.

 

Betonstaal.nl is een website waar bedrijven en particulieren betonstaal, bouwstaalmatten, wapeningskorven en betonstaal bouwpakketten op maat kunnen bestellen. Kopers vullen daarbij de vorm en afmetingen in, waarna ze automatisch de bijbehorende prijs te zien krijgen. Na betaling van de klant wordt vervolgens het hele productieproces automatisch in gang gezet, waarbij betonstaal.nl de opdracht doorgeeft aan een van zijn partners. Want, zo benadrukt Van Wijngaarden, het webportaal heeft zelf geen productiemachines in huis en fungeert alleen als orderverwerker. “In dat opzicht zijn we goed te vergelijken met bijvoorbeeld een website als booking.com, een bedrijf dat zelf ook geen hotels heeft, maar wel de tools biedt om hotelovernachtingen te boeken. Dat zorgde zeker in het begin van ons bestaan nog wel eens voor verwarring, omdat producenten dachten dat we ze wilden beconcurreren, maar dat is nu juist niet het geval: dat concurreren doen ze maar met elkaar, wij bieden onze bezoekers het overzicht en de mogelijkheid om een gefundeerde keuze te maken.”

Momenteel verwerken acht partners zo’n 80 procent van de orders die binnenkomen op betonstaal.nl. Betonstaal.nl werkt daarbij zowel samen met productspecialisten die bijvoorbeeld specifiek matten en korven leveren, als met generalisten die van alles wat kunnen. “Het samenwerken gaat prima, orders komen goed door en worden binnen de afgesproken termijn afgehandeld, maar ik zie nog wel ruimte voor verbetering. Zo is het nu bijvoorbeeld nog zo dat een werkvoorbereider bij de partners van een leverancier de binnengekomen opdrachten handmatig behandelt, maar daar willen we ook van af; we gaan richting file-to-machine. Het proces kan nog verder geautomatiseerd worden, door de in de website gegenereerde bestanden direct te laten inlezen door planning-software en/of machines. Waardoor het aantal menselijke handelingen minimaal wordt en de verkoopkosten zo laag mogelijk blijven. Dat laatste is erg belangrijk, met name voor de kleinere orders. Iedereen zal begrijpen dat een order van honderd euro snel en foutloos moet worden afgehandeld: als erover moet worden nagedacht, kost het al snel te veel om het rendabel te maken.” 

Productietekeningen
Betonstaal.nl is nu vier jaar actief en is in de tussentijd gegroeid van een typische webshop met producten op maat tot een wat meer allround verkoopportaal waarbij tekeningen ook worden uitgewerkt. “We kregen steeds vaker de vraag van aannemers of we die service erbij konden leveren, vandaar dat we twee jaar geleden Tekla hebben aangeschaft voor het maken van producttekeningen en montageplannen. Construsoft heeft ons daarbij op weg geholpen met op maat geschreven componenten om snel praktisch wapening in te kunnen tekenen in betonvormen, met name bij funderingen en vloeren. We exporteren nu vanuit Tekla data naar onze website voor het bepalen van de prijs van aanvragen. Daar voegen we gelijk de producttekeningen en montageplannen aan toe en een legplan: een soort bouwpakket waarmee iedereen de betreffende constructie kan monteren. Dat is voor ons nuttig, want daarmee wordt de drempel lager om een bestelling te doen via onze website.”

Het legplan van betonstaal.nl is volgens Van Wijngaarden een goede oplossing voor een probleem dat typisch is voor de Nederlandse markt. “In een groot deel van de wereld geeft de constructeur exact aan hoe de wapening moet worden gemaakt. Behalve in Nederland. Hier werkt de constructeur de wapening vaak niet tot in detail uit, want hij weet niet wie het precies gaat monteren en elke vlechter wil het toch weer anders hebben. Elke partij heeft zijn eigen machinepark, zijn eigen historie en zijn eigen manier van werken. Dat moet toch anders kunnen, dachten wij en daarom leveren we het legplan met standaard oplossingen dat altijd op dezelfde manier in elkaar staat. Daarmee zeggen we tegen de aannemer: je hebt geen vlechter nodig, dit is een bouwpakket, de instructies staan op internet en als je dat volgt, kun je het prima zelf.”

Het legplan van betonstaal.nl is volgens Van Wijngaarden een goede oplossing voor een probleem dat typisch is voor de Nederlandse markt.

 

 

Tekla in de cloud
Omdat betonstaal.nl de automatisering steeds verder wil doorvoeren, werkt Van Wijngaarden momenteel ook aan een koppeling van de website met lasmachines. Het idee is daarbij dat wapeningskorven in één keer worden gelast, met weer zo weinig mogelijk tussenkomst van derden. “We willen uiteindelijk de website in zijn geheel koppelen aan Tekla in de cloud. Na het invoeren van de klantgegevens berekent Tekla dan de bewerkingen, waarna het de prijs, de tekeningen en de bouwinstructies teruggeeft aan de site. Momenteel werken we aan een proefopstelling om te zien of dit mogelijk is. Als het werkt moet het met deze opzet zelfs mogelijk kunnen worden om complete funderingen te bestellen en behandelen.” 

Naast automatisering wil Van Wijngaarden in de toekomst ook blijven investeren in het opbouwen van een kennisdatabase, waarmee hij van betonstaal.nl een echt portaal wil maken voor kopers en gebruikers van beton-staal: “We zetten veel informatie online in de vorm van blogs en YouTube-filmpjes en daarnaast verzamelen we antwoorden op veel gestelde vragen. Ook publiceren we technische artikelen voor constructeurs. Op die manier willen we een autoriteit worden op het gebied van betonstaal.” 

Toekomst
Inmiddels is Van Wijngaarden ervan overtuigd dat de online benadering van betonstaal.nl de enige manier is waarop in de toekomst nog betonstaal producten kunnen worden verkocht. “Wapening is een noodzakelijk ingrediënt wat zo snel en efficiënt mogelijk geregeld moet worden. Om betaalbare producten met een hoge servicegraad te kunnen blijven bieden, is verregaande automatisering van het gehele aankoopproces tot en met levering noodzakelijk. We verwachten dan ook dat we nog heel sterk zullen groeien de komende jaren. Gelukkig zit er geen limiet aan onze dienstverlening: we hoeven alleen maar de flexibiliteit en de productiecapaciteit van ons netwerk te vergroten en dan kunnen we alle opdrachten aan.” 

Comments are closed.