FARO-laserscanner ingezet bij Great North Rail Project

8 juni 2017

De FARO Focus3D X 330-laserscanner wordt gebruikt voor de levering van nauwkeurig geprefabriceerde betonsegmenten voor het Ordsall Chord-project, dat deel uitmaakt van het meer dan 1 miljard Britse pond kostende plan van Network Rail ter verbetering van de spoorwegen in het noorden van Engeland.

De joint venture Skanska BAM Nuttall is momenteel betrokken bij de oplevering van Ordsall Chord, een onderdeel van het Great North Rail Project dat de dienstverlening van de spoorwegen moet verbeteren. Het project zal de bereikbaarheid van dorpen en steden verbeteren in het kader van het zogenaamde Northern Powerhouse initiatief, waarmee de regering de groei in het noorden van Engeland wil stimuleren.

Sinds oktober 2015 wordt er gewerkt aan Ordsall Chord. Met deze nieuwe spoorlijn komt voor het eerst een verbinding tot stand tussen de belangrijkste treinstations in het centrum van Manchester: Victoria, Oxford Road en Manchester Piccadilly. Aan de realisatie van deze belangrijke verbinding gaat echter enorm veel voorbereidend werk vooraf. Dit omvat het verleggen van bestaande rails, het bouwen van nieuwe bruggen, verwijderen van niet meer gebruikte tunnelbogen en het restaureren van grade I-monumenten die een deel vormen van de allereerste spoorverbinding voor personenvervoer.

De levering van geprefabriceerde betonsegmenten met verkeerde afmetingen zou het Ordsall Chord-project aanzienlijk vertragen en het weg- en treinverkeer verstoren. Om dit risico te voorkomen werd gekozen voor een systeem waarbij de belangrijke bouwelementen met een laser worden gescand.

Focus3D X 330

Dan Binney, senior engineering surveyor Skanska BAM, licht het een en ander toe. "Het werk aan het Ordsall Chord-project betreft de herindeling van de bestaande spoorverbindingen tussen de stations Eccles en Deansgate, Eccles en Manchester Victoria, en Deansgate en Salford Crescent. Inbegrepen is ook de bouw van twee nieuwe bruggen, de renovatie van een bestaande brug, de verbreding van een viaduct en het leggen van nieuwe rails. Om de nieuwe lay-out te realiseren wordt 300 meter nieuw spoor aangelegd. Het project omvat onder andere een aantal geprefabriceerde betonnen bouwelementen die elders worden geproduceerd. Hoewel we op de bouwlocatie nog hele kleine correcties kunnen aanbrengen, zullen de prefab elementen onbruikbaar worden en ernstige vertragingen veroorzaken als deze niet aan onze specificaties voldoen.”

Hoewel de onderaannemers voor de betonnen prefab elementen zijn gekozen op basis van de door hen geleverde kwaliteit, moest vanwege mogelijke vertragingen en financiële consequenties als gevolg van prefab elementen die niet aan de specificaties voldoen, een heel nauwkeurige methode gevonden worden om de juistheid van de afmetingen te garanderen.

Hiervoor werd beslist een draagbaar non-contact meetsysteem aan te schaffen dat naar de locatie van de onderaannemer kon worden gebracht om daar de belangrijkste afmetingen van de prefab elementen te controleren, voordat deze op transport zouden gaan.

“Onze zoektocht naar een geschikt systeem resulteerde in de geavanceerde Focus3D X 330-laserscanner van FARO als de ideale oplossing”, legt Binney uit. “Door de compacte afmetingen en het lage gewicht kunnen we de Focus3D X 330 gemakkelijk naar onze onderaannemers brengen. Bij aankomst kan het systeem snel worden opgezet en het is eenvoudig te bedienen. Gezien de omvang en complexiteit van sommige van de prefab elementen kunnen wij met onze nieuwe laserscanner op de locatie van de onderaannemer snel alle benodigde nauwkeurige meetgegevens verzamelen van de prefab elementen die afgeleverd moeten worden. Weer terug op de Ordsall Chord-locatie kunnen we de FARO-gegevens snel opnemen in een bestaande workflow.”

“Hoewel nu redelijk grote en zware apparatuur gebruikt wordt die resultaten met dezelfde nauwkeurigheid kan leveren, zou het circa acht uur in beslag nemen om een enkel prefab element te meten. Met de compacte en meer mobiele Focus3D X 330-laserscanner worden deze nauwkeurige metingen echter in minder dan 30 minuten verricht. Als het huidige project is afgesloten, zullen we dankzij de nauwkeurigheid en flexibiliteit nog veel meer toepassingsmogelijkheden vinden voor onze nieuwe FARO-apparatuur.”

Website FARO

Comments are closed.