De geconditioneerde carrosserieën van Berdex

7 september 2018

Nederlandse veevervoertrailers gaan de hele wereld over

Berdex ontwikkelt en produceert chassis en carrosserieën voor nationaal en internationaal transport. Daarbij levert het bedrijf op maat geproduceerde producten, variërend van oplegger tot motorwagenopbouw en aanhangers. Ook verzorgt de onderneming regulier en speciaal onderhoud aan wagenparken. CAD-Magazine sprak met Jairno Veulings, manager engineering, over de manier waarop de producten bij Berdex tot stand komen.

 

Door Lambert-Jan Koops

“Berdex heeft ruim 65 jaar ervaring in de transportsector en is met name gespecialiseerd in de carrosseriebouw voor veetransport. Op dat gebied zijn we ook heel vooruitstrevend en brengen we met regelmaat innovaties op de markt. Met name op het gebied van geconditioneerd vervoer, waarbij een optimaal binnenklimaat van belang is, hebben we de afgelopen jaren belangrijke verbeteringen weten door te voeren”, zo vertelt Veulings.

Berdex bouwt tussen de vijftig en zestig voertuigen per jaar en heeft de ambitie om binnen twee jaar een productie van honderd stuks per jaar te halen. Daarbij blijft de productie voor de internationale markt in eerste instantie in Nederland plaatsvinden. “We doen sinds augustus 2017 ook productie in Rusland, maar dat is puur voor de Russische markt en betreft een model dat we in Nederland bovendien ook maar zelden bouwen. De klantspecifieke producten die Berdex wereldwijd levert, worden allemaal in Nederland gemaakt.”

De producten die Berdex levert, zijn bijna zonder uitzondering maatwerk. “Onze verkoper neemt vaak eerst met een klant door welke wensen hij heeft en hoe hij wil gaan werken met het product en schetsen dan een grof model dat op die wensen aansluit. Vervolgens komt het voorstel bij de engineeringafdeling terecht die de details invult, zoals bijvoorbeeld de capaciteit van de laadlift. Dat is het orderspecifieke tekenwerk en dat beslaat ongeveer vijftien procent van de werkzaamheden. De rest ontwerpen we modulair op basis van eerder gebouwde modellen.”

carrosserieën

Een traditionele trailer van Berdex, met schuiven aan de zijkant.

Hele geschiedenis

Omdat een groot deel van de ontwerpwerkzaamheden een modulair karakter heeft, is de bestaande database van Berdex erg belangrijk voor de engineeringafdeling. “We hebben praktisch de hele geschiedenis van het bedrijf in de database zitten en dat is dan in de vorm van HiCAD-modellen en -tekeningen. Dat laatste komt omdat we al heel lang met HiCAD werken, ook in de tijd dat het nog een 2D-pakket was. Sinds een jaar of negen werken we overigens volledig in 3D, zodat de recente onderdelen tegenwoordig wel in 3D beschikbaar zijn.

”Omdat Berdex ook zelf de productie van de carrosserieën verzorgt, dienen de engineers van het bedrijf niet alleen de ontwerpen maar ook de werkvoorbereiding op zich te nemen. Dat betekent onder andere dat de bestellingen voor onderdelen moeten worden gedaan en de werkorders voor de prefab-afdeling worden opgesteld. “Voor de werktekeningen geldt dat ze vaak al beschikbaar zijn omdat we alle onderdelen al wel eens een keer hebben gemaakt. Het is daarbij natuurlijk wel heel belangrijk dat de tekeningen goed worden gecontroleerd op modificaties, maar de basistekeningen hebben we meestal al wel, zodat het niet al te veel werk is. Op onze assemblage-afdeling worden vervolgens de door onze geleverde 2D-tekeningen gebruikt voor de bouw van de carrosserie. Het is overigens niet zo dat daarbij alle 3D-info wordt platgeslagen: we voegen aan de 2D-tekeningen altijd een 3D-view toe met vermelding van de posnummers.”

Eigen ERP-systeem

Voor de werkvoorbereiding en het aansturen van de logistieke processen heeft Berdex een eigen ERP-systeem laten ontwikkelen, het Berdex-informatiessysteem (BIS). Dit bevat alle relevante informatie voor het verwerken van opdrachten, zoals inkooporders, stuklijsten, urenverantwoordingen en werkorders. Omdat het BIS een centrale plaats inneemt in de bedrijfsvoering van Berdex, is er geen behoefte aan een separaat PDM-systeem, zo legt Veulings uit: “We hebben op enig moment wel overwogen om Helios in te voeren voor PDM, maar BIS biedt eigenlijk zoveel overlap met een dergelijk systeem dat het de moeite niet is. Dit jaar gaan we bovendien BIS nog herschrijven, waarmee er meer PDM-achtige functies beschikbaar komen, zodat er voorlopig ook zeker geen behoefte zal zijn om een extra PDM-systeem aan te schaffen.”

Op softwaregebied staat er naast de werkzaamheden aan BIS ook nog een ander project op de planning. Berdex heeft leverancier ISD Benelux de opdracht gegeven om maatwerk te schrijven voor HiCAD. “We willen graag een kistconfigurator hebben voor HiCAD, die zelf kisten modelleert op basis van door ons ingevoerde gegevens zoals de maten en het aantal deurtjes en dekseltjes. Dat bespaart ons een hoop werk, zeker ook omdat we in het verleden heel veel kisten in 2D hebben getekend en deze modellen nooit omgezet zijn in 3D. Dat kan natuurlijk alsnog, maar vergt een behoorlijke tijdsinvestering want we hebben het hier over zo’n dertienduizend verschillende kisten die variëren in afmetingen en type. Met de configurator is de omzetting niet meer nodig omdat daarmee elke kist binnen mum van tijd in 3D beschikbaar is. We verwachten dan ook dat de configurator behoorlijke tijdwinst zal opleveren.”

carrosserieën

Een geconditioneerde carrosserie biedt veel meer mogelijkheden voor het beheersen van de luchtkwaliteit in de trailer.

Geconditioneerde carrosserie

De traditionele veewagens die worden gebruikt voor het vervoer van varkens bestaan uit drie of vier lagen, waarbij de koeling van het vee plaatsvindt door schuiven aan de zijkant van de wagen geheel of gedeeltelijk open te stellen. Deze oplossing heeft echter verschillende nadelen. In de eerste plaats is hiermee de temperatuur in de wagen slechts grofweg te regelen. Daarnaast zorgen de openstaande schuiven ervoor dat de varkens vrij zicht hebben naar buiten, iets wat vaak extra stress oplevert. Tenslotte vindt een deel van de weggebruikers de aanblik van varkens in veewagens onprettig.

Berdex heeft verschillende carrosserieën ontworpen die de hierboven genoemde nadelen niet kennen. De meest complete oplossing is daarbij de geconditioneerde carrosserie van het bedrijf, die een optimaal binnenklimaatbeheersing biedt. Per laag is de temperatuur en het CO2-gehalte te reguleren, waarbij de ventilatie van de ingaande lucht automatisch wordt geregeld. Bovendien zijn er diverse opties beschikbaar die ervoor zorgen dat de ingaande lucht vrij raakt van bacteriën en ziektekiemen. Zo zijn er mogelijkheden voor verwarming, filtering, UV-ontsmetting en automatische ontsmetting van de binnenzijde.

Veulings: “We leveren deze geredesignde geconditioneerde trailers sinds juni 2017 en hebben er inmiddels al meer dan tien van verkocht. Het is een echte hit en de feedback die we krijgen van onze klanten is dan ook bijzonder goed. Zo vertellen onze afnemers dat deze trailers hen behoorlijk geld besparen. Want waar de biggen in een open trailer van de stress vaak afvallen en vervolgens op de eindbestemming extra moeten worden bijgevoerd, daar blijven ze in de geconditioneerde trailers juist kalm en worden ze getransporteerd zonder dat ze gewicht verliezen. Het werkt echt heel goed. Een van de kopers van deze trailer vertelde zelfs dat hij de biggen aan het eind van het transport moest wakker maken, omdat ze rustig lagen te slapen. Dat was iets wat hij nog nooit eerder had meegemaakt.”

Website Berdex
Website ISD Benelux

Comments are closed.