Lightyear One zet de volgende stap in elektrisch rijden

12 november 2018

Zonnepanelen bevrijden auto van het netwerk

Het Nederlandse bedrijf Lightyear ontwikkelt een innovatieve gezinsauto die op zonne-energie kan rijden. De grootste uitdaging van het team is binnen enkele jaren zoveel mogelijk kennis en ervaring op te doen en snel te leren van fouten. Om de ‘time-to-market’ te verkorten gebruiken ze het 3DExperience-platform van Dassault Systèmes. Mede-oprichter en CEO Lex Hoefsloot vertelt zijn ambities en ervaringen.

 

Door de redactie

De Helmondse start-up Lightyear werkt sinds eind 2016 keihard aan een vierwielaangedreven vijfdeurs gezinsauto die op zonne-energie rijdt. Het idee daarvoor is ontstaan binnen het Solar Team Eindhoven dat met de Stella & Stella Lux vierzits zonne-auto’s twee keer de World Solar Challenge wist te winnen. Daarna werd het voor Hoefsloot en een aantal oud-studiegenoten tijd hun droom te realiseren om een positieve bijdrage te leveren aan de klimaatverandering. “Wij hebben tijdens de World Solar Challenge ervaren dat de tijd en de techniek inmiddels rijp zijn om de eerste commerciële gezinsauto te gaan ontwikkelen die op zonne-energie rijdt.”

“Onze grootste uitdaging is in enkele jaren zoveel mogelijk van alle kennis en ervaring op te doen die de automobielindustrie in ruim honderd jaar heeft vergaard. Daarvoor moeten wij snel itereren en leren van fouten, door ideeën uit te werken en te testen. Bijvoorbeeld door in plaats van de gebruikelijke 3D-schuimmodellen te maken, met karton en hout te werken. Maar ook de modernste ontwerp- en engineeringsoftware te benutten, zoals het 3DExperience-platform van Dassault Systèmes.” In 2018 wordt de productiehal gebouwd, in 2019 het eerste prototype en voor 2020 staan de eerste leveringen gepland.

Volgens Lightyear One is de techniek inmiddels rijp om commerciële gezinsauto’s te ontwikkelen die op zonne-energie rijden.

 

Zonne-energie
Het doel van Lightyear One is schone en betaalbare mobiliteit voor iedereen. Het bedrijf wil dit realiseren door auto’s te produceren die gebruikmaken van groene stroom in de vorm van zonne-energie en die zonder onderbreking grote afstanden kunnen afleggen. Bij het bestuderen van de bestaande mogelijkheden, kwamen de engineers van Lightyear One tot de conclusie dat het probleem niet noodzakelijk de prijs of beschikbaarheid van zonnecellen, accu’s of elektrische motoren is. Het moeilijkste is om ervoor te zorgen dat ze samen een goede actieradius kunnen verzorgen. Het is bijvoorbeeld lastig – want duur en tijdrovend – om een compleet netwerk van zonneladers op te zetten om er zo voor te zorgen dat elke autobezitter een oplaadpunt op zonne-energie heeft dat zich dicht bij zijn huis of kantoor bevindt. Bovendien blijft zelfs bij een goed netwerk het probleem bestaan dat een elektrisch voertuig alleen binnen het netwerk kan bewegen, omdat het daar nu eenmaal aan gebonden is voor het opladen van de accu.

Om al deze problemen op te lossen, zetten de ontwerpers van Lightyear One in op de ontwikkeling van auto’s met geïntegreerde zonnepanelen in het dak van het voertuig. Dit draagt zowel bij aan de groene doelstelling, zonne-energie is immers honderd procent groen, als aan de actieradius, aangezien de accu van de auto kan worden opgeladen tijdens het rijden zelf. Ook is de auto in staat om zichzelf op te laden, zonder dat hier een netwerk voor nodig is.

Actuele informatie
Lightyear legt de lat hoog met een actieradius van 800 kilometer en een ruim twee keer lager energieverbruik dan de huidige elektrische auto’s. Afhankelijk van de locatie en het seizoen moet een Lightyear One-eigenaar weken kunnen rijden zonder op te laden. Deze duurzame auto krijgt niet alleen een geïntegreerde zonne-elektrische aandrijving, maar ook een lichtgewicht chassis en een optimale aerodynamische vormgeving. Omdat de gezinsauto ook via een gewoon stopcontact te laden is, zijn er nooit speciale laadpalen nodig. Om de engineeringkennis en -capaciteit te vergroten werkt Lightyear samen met EDAG, het grootste onafhankelijke automotive ingenieursbureau in de wereld.

“Het moeilijkste organisatieaspect tijdens de ontwerp- en engineeringfase is iedereen te voorzien van alle benodigde informatie”, vervolgt Hoefsloot. “Daarvoor gebruiken wij het cloudgebaseerde 3DExperience-platform. Dit platform biedt alle interne en externe betrokkenen de enige en altijd actuele bron van de waarheid. Om tijd te besparen stemmen wij onze organisatie af op het benutten van alle standaard beschikbare functionaliteit, in plaats van het platform op de organisatie aan te passen.” Veel automobielfabrikanten werken al jarenlang met de daarop beschikbare Catia-, Enovia- en Simulia-applicaties voor ontwerpen, engineeren, simuleren en testen.

Intellectuele eigendommen
Een ander belangrijk aandachtspunt is het beschermen van Lightyear’s intellectuele eigendommen. Oftewel het spanningsveld tussen informatie met alle betrokkenen delen en innovaties geheimhouden. Ook daarvoor biedt het 3DExperience-platform functionaliteit. “Wij gebruiken de ‘spaces’ in Catia om alleen de ontwerponderdelen met toeleveranciers te delen die zij voor hun bijdragen nodig hebben”, licht Hoefsloot toe. “Verder registreert het platform automatisch welke informatie door wie is gebruikt en gewijzigd. Wij kunnen zelfs onze klanten bij het ontwerpproces betrekken, om ze alvast een indruk te geven van de toekomstige rijervaring en feedback te geven.”

Lightyear gebruikt zoveel mogelijk cloudgebaseerde software om de medewerkers en externe partners altijd en overal de mogelijkheid te bieden met elkaar samen te werken. “Cloudplatformen zijn voor alle IT-toepassingen de toekomst”, zegt Hoefsloot. “Omdat ze eenvoudig te implementeren en te beheren zijn en iedereen op elk gewenst moment toegang bieden tot de meest actuele informatie en documenten. Verder zijn grote softwareleveranciers als Dassault Systèmes en Google beter in staat om de informatiebeveiliging te waarborgen dan wij als kleine start-up. Wij willen ons focussen op het ontwikkelen en bouwen van de Lightyear One en niet bezig zijn met IT.”

Productietechnieken
Lightyear gaat de ‘time-to-market’ van hun zonne-auto ook verkorten door gebruik te maken van additieve en digitale productietechnieken. Daarmee hebben de oprichters al ervaring opgedaan bij het bouwen van de gezinswagens voor de World Solar Challenges. “Net als in de ontwerp- en engineeringfase gaan wij in het productieproces de modernste technieken benutten”, zegt Hoefsloot. “Daarvoor wordt op de Automotive Campus in Helmond een productiehal van zo’n drieduizend vierkante meter ingericht. Om de productie en assemblage voor te bereiden kunnen wij alle stappen al vooraf virtueel simuleren en optimaliseren met het 3DExperience-platform.”

Het team van Lightyear One.

 

Bestellingen
De eerste Lightyear One ‘Signature Edition’-auto’s worden naar verwachting eind 2019 geproduceerd, terwijl er voor 2020 honderd op de planning staan. Veel van de bijna 25 pre-orders zijn besteld door ondernemers die meer willen dan een Tesla, zowel op het gebied van duurzaamheid als de actieradius. Lightyear heeft al vijf miljoen aan

kapitaal opgehaald om de conceptontwikkeling en productiehal te realiseren. Eind dit jaar wordt een tweede investeringsronde gelanceerd om het bedrijfskapitaal uit te breiden naar dertig miljoen. De Lightyear One kost 119.000 euro, exclusief btw, terwijl geïnteresseerden voor slechts 4.000 euro alvast een exemplaar kunnen reserveren.

Comments are closed.