Revit Live en 3ds Max Interactive 2.0 workflow voor Revit-gebruikers

1 maart 2018

In het afgelopen jaar waren de termen Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) zo’n beetje de meest besproken onderwerpen in de designwereld. Als ik alleen al naar mijn eigen agenda kijk en naar de enorme lijst van bedrijven die ik zowel binnen als buiten Europa heb mogen toespreken over deze onderwerpen, denk ik dat het veilig is om te stellen dat deze technieken inmiddels echt zijn doorgebroken.

 

Door Jean-Pierre van Gastel

VR wordt op dit moment al volop toegepast door bedrijven, aangezien de markt aardig is gestandaardiseerd. Op het gebied van hardware worden er met name oplossingen aangeboden door Samsung Gear VR, HTC Vive en Oculus Rift en op het gebied van software is het met name Unreal en Unity wat de klok slaat. Op het vlak van AR (Augmented Reality) is de strijd nog niet gestreden en is het wachten op een goede standaard, met name aan de hardwarekant.

3ds Max Interactive

Autodesk is in 2014 begonnen te investeren in AR/VR met de overname van de game engine Bitsquid. Bitsquid werd snel daarna hernoemd naar Stingray en vervolgens, ondanks de gestandaardiseerde markt van Unreal en Unity, als een separaat nieuw product in de markt gezet. Sinds juni vorig jaar heeft 3ds Max een complete eigen omgeving voor het opzetten van AR/VR-omgevingen: 3ds Max Interactive. Deze omgeving is volledig ontwikkeld op basis van de Stingray engine. Begin dit jaar heeft Autodesk echter besloten om niet langer meer Stingray als een separaat product aan te bieden. In plaats van de concurrentie aan te gaan met Unity en Unreal heeft Autodesk deze producten inmiddels omarmd en legt het de focus op een betere samenwerking tussen 3ds Max en de genoemde engines. 3ds Max is en blijft voor Autodesk namelijk een zeer belangrijk core product en is van essentieel belang voor content-creatie op zowel het Unity- als het Unreal-platform.

Revit Live Service

Het aanleren van Unity en Unreal is een complexe aangelegenheid. De meeste architecten zouden wel graag dergelijke tools willen gebruiken, maar hebben niet de tijd om zich erin te verdiepen. Er is daarbij de wens om zonder problemen een ontwerp te kunnen delen, waarbij de eindgebruiker van het ontwerp in alle vrijheid het ontwerp kan bekijken. Om dit mogelijk te maken, heeft Autodesk geruime tijd geleden de Revit Live Service ontwikkeld, gebaseerd op de Stingray game engine. De Revit Live Service maakt het mogelijk om met slechts een enkele muisklik een volledig interactief (VR-)model te delen met de rest van de wereld. Voorheen werd Revit Live (expo was de voorganger) verkocht als een separate subscription service. Sinds 7 september vorig jaar maakt Revit Live echter volledig deel uit van de Autodesk AEC-collectie en heeft elke Revit-gebruiker deze fantastische tool binnen handbereik.

3ds Max Interactive

Afbeelding 1: Het uploaden van een Revit-model via de knop Go Live bevat extra mogelijkheden in Revit Live Service 2.0.

Automatische omzetting

In december vorig jaar is de Revit Live Service geüpdatet naar versie 2.0 en deze versie biedt een aantal nieuwe zeer interessante mogelijkheden. Het idee achter de Revit Live Service is nog altijd het uploaden van een Revit-model naar de cloud zodat het daar op basis van diverse algoritmes automatisch om kan worden gezet naar een bruikbaar realtime-(VR-)model. Het fijne van deze algoritmes is dat deze enorm veel werk uit handen nemen. Zo wordt geometrie automatisch samengevoegd op basis van Revit-elementen, worden materialen automatisch omgezet en voegen de algoritmes zogenaamde colliders toe zodat kijkers niet door een muur heen kunnen lopen. Bovendien wordt er ook een navigatie-mesh aangemaakt en zetten de algoritmes alle Revit-vegetatie (bomen en planten) in de vorm van RPC-objecten om in 3D-elementen.

Voor animatie geldt dat elke standaarddeur zal worden voorzien van een animatie die start zodra de kijker in de buurt van de deur komt. Voor niet-standaard Revit-families zal de deur gewoon verdwijnen als de kijker in de buurt komt, zodat hij het gebouw in kan lopen. Omdat deze toekenning in de cloud plaatsvindt, kan de ontwerper gewoon lekker verder werken aan zijn Revit-project.

3ds Max Interactive

Afbeelding 2: Een View set is aan via het Publish Settings-commando in het Collaborate-tabblad van de Revit ribbon.

Realistic en Ray Trace

Een van de veranderingen in Revit Live Service 2.0 is de tien keer betere performance. Het model is daarmee veel sneller te downloaden vanaf de Autodesk-servers. Het uploaden van een Revit-model via de knop Go Live laat ook wat extra nieuwe mogelijkheden zien, zie afbeelding 1.

Natuurlijk zijn er ook zaken hetzelfde gebleven in de nieuwe versie. Er wordt bijvoorbeeld nog altijd gecontroleerd of de huidige weergave van het Revit-model op Realistic of Ray Trace staat. In dat geval komen de gebruikte Revit-materialen namelijk automatisch over. Een nieuwe optie is de mogelijkheid voor de ontwerper om te kiezen uit welke Revit-view hij wil exporteren naar de realtime-(VR-)omgeving. Standaard wordt alleen de huidige 3D view overgenomen, die dan automatisch wordt omgezet naar een zogenaamde point-of-view in de Live scene. Om meerdere Revit Views om te zetten, dient de ontwerper in Revit een zogenaamde View set aan te maken. De functie hiervoor bevindt zich in het Publish Settings-commando in het Collaborate-tabblad van de Revit ribbon, zie afbeelding 2.

Optimalisatie geometrie

De ontwerper kan de export vanuit Revit nog manipuleren/optimaliseren door elementen uit te zetten die totaal niet van belang zijn in de realtime-(VR-)omgeving. Het uitzetten van elementen gebeurt op basis van het Visibility Graphics-dialoogvenster in Revit en wordt opgeslagen bij de actief ingestelde 3D View. Daarnaast is het aanbrengen van een zogenaamde section box, ook weer gebaseerd op een bijbehorende 3D view, een nuttige mogelijkheid voor het optimaliseren van de geometrie. Nadat het model omgezet is in de cloud, is het direct te downloaden en te openen met de Live Editor. Het bestandsformaat van de Live Editor is aangepast van een .lvmd- naar een .lvsc-bestandsformaat. Daarnaast komt er met de download automatisch een compleet project mee dat direct geopend kan worden in 3ds Max Interactive om interactie in de breedste zin van het woord toe te voegen aan het Revit Live-model. Hierover meer in een volgend artikel.

3ds Max Interactive

Afbeelding 3: Het .lvsc-bestand wordt toegevoegd aan de Autodesk Live Projects-omgeving, waarna het daar te openen is.

Navigatie

De Live Editor zal tijdens het importeren van het .lvsc-bestand nog wel een extractie doen van data in een zelf in te stellen folder, maar dit verloopt erg snel. Vervolgens wordt het bestand toegevoegd aan de Autodesk Live Projects-omgeving, waarna het daar te openen is, zie afbeelding 3. Binnen de Live Editor kan de ontwerper 3D views die zijn overgenomen van Revit nog verwijderen indien hij dat wenst. Het toevoegen van nieuwe 3D views is niet meer mogelijk in de nieuwe versie.

De navigatie is hetzelfde gebleven in Revit Live Service 2.0 en is zeer eenvoudig en doeltreffend. In de Live Editor kan de ontwerper direct met de knop VR – rechtsonder in het Revit-model – het model in VR bekijken met zowel een HTC Vive- als een Oculus Rift VR-set. Op basis van een zogenaamde minimap is vervolgens eenvoudig te navigeren in VR. Nieuw in versie 2.0 is de laserpointer om dingen aan te kunnen wijzen en daarnaast is het mogelijk om te meten in VR. Vooral dit laatste is natuurlijk erg cool en er was vanuit de gebruikers ook veel vraag naar. Het Live Editor-model is te delen met andere personen door het model eenvoudig te publiceren naar een .zip-bestandsformaat. Dit .zip-bestand is vervolgens via bijvoorbeeld WeTransfer te verzenden. De ontvanger van het bestand hoeft het alleen nog maar uit te pakken en het .exe-bestand te activeren. Het publiceren naar een Apple IOS-device behoort niet meer tot de mogelijkheden. De reden hiervan is dat dit te complex is omdat het Apple-platform behoorlijk gesloten is.

3ds Max Interactive

Afbeelding 4: Het Revit Live-project in 3ds Max Interactive, wat tegenwoordig ook volledig deel uitmaakt van de Autodesk AEC-collectie.

Conclusie

Ontwerpers hebben met de nieuwe versie van Revit Live een supersnelle en praktische workflow in handen om een Revit-model automatisch om te zetten naar een volledig interactief (VR-)model zonder dat het Revit-bronbestand hoeft te worden gedeeld! De volgende stap, waarbij er wel veel meer komt kijken, is het Revit Live-project te openen in 3ds Max Interactive, dat tegenwoordig ook volledig deel uitmaakt van de Autodesk AEC-collectie, zie afbeelding 4.

Jean-Pierre van Gastel jeanpierre.vangastel@tddatech.nl is freelance redacteur voor CAD-Magazine. Voor meer informatie over dit onderwerp, zie ook de Autodesk-website.

Comments are closed.