Scene Converter en Curve Editor

8 juni 2017

In dit laatste artikel rondom tips & tricks in 3ds Max 2017 komen er uiteraard weer een aantal zeer handige mogelijkheden naar voren. Ondertussen heeft Autodesk vorig jaar december ook een update met nieuwe 3ds Max-functionaliteit uitgebracht. Deze 2017.1-update is beschikbaar voor alle 3ds Max-subscribers en dient zich automatisch aan voor de installatie via de Autodesk Desktop App.

 

Door Jean-Pierre van Gastel

In het vorige artikel is het nieuwe 3ds Max 2017 Physical Material uitvoerig aan bod gekomen. Het Physical Material is niet alleen snel te doorgronden, maar ook de beste vriend van de nieuwe ART-render. Het Physical Material is een uniek 3ds Max-materiaal en maakt dan ook geen deel uit van de Autodesk 3D-applicaties zoals Revit, Inventor en AutoCAD. Deze applicaties maken namelijk gebruik van de Autodesk-materialenbibliotheek, die overigens ook nog gedeeld wordt met andere applicaties.

Afbeelding 1: De nieuwe Scene Converter is terug te vinden in het Rendering-menu en converteert standaard alles naar ART-compatible features.

Afbeelding 1: De nieuwe Scene Converter is terug te vinden in het Rendering-menu en converteert standaard alles naar ART-compatible features.

3ds Max 2017 beschikt naast Physical Material uiteraard ook over de Autodesk-materialenbibliotheek en daarmee zijn de materialen die zijn toegepast op 3D CAD-modellen uitwisselbaar. In het verleden ging het renderen van deze materialen met behulp van de Nvidia Mental Ray render engine echt enorm traag. De nieuwe ART-render engine heeft hier gelukkig geen last van. Voor het snel en doeltreffend omzetten van een geïmporteerde scene naar een scene die optimaal te gebruiken is door de ART-render engine, is de nieuwe Scene Converter de beste oplossing. Deze converter is terug te vinden in het Rendering-menu en converteert standaard alles naar ART-compatible features, zie afbeelding 1.

Conversieregels

De conversie met de Scene Converter gebeurt op basis van een zogenaamde preset waarin conversieregels zijn vastgelegd. Deze regels zijn zichtbaar in de rechterkant van het dialoogvenster. De conversieregels worden per categorie weergegeven en zijn naar eigen wensen aan te passen. De standaardinstelling is dat zowel lichtbronnen, materialen, texturen, exposure control en camera’s automatisch worden geconverteerd naar zogenaamde ART-compatible features. Voordat de gebruiker daadwerkelijk de openstaande scene converteert, kan hij het best eerst een back-up maken. Er zijn ook mogelijkheden om een complete folder met 3ds Max-bestanden automatisch te converteren.

Afbeelding 2: De scene converter is vooral handig voor het omzetten naar real-time materialen voor Autodesk Stingray.

Afbeelding 2: De scene converter is vooral handig voor het omzetten naar real-time materialen voor Autodesk Stingray.

In het Editor-tabblad van het dialoogvenster zijn de standaard conversieregels aan te passen. Aan de linkerkant van het dialoogvenster zijn alle 3ds Max te converteren objecten beschikbaar. Door bijvoorbeeld een materiaalsoort te selecteren, ziet de gebruiker direct aan de rechterkant naar welk ander type materiaal het geselecteerde materiaal kan worden geconverteerd. Op deze wijze kunnen eigen mappings worden gemaakt en zijn ze op te slaan in een eigen preset. De scene converter is vooral handig voor het omzetten naar real-time materialen voor Autodesk Stingray, zie afbeelding 2. Dit dient echter wel in twee stappen te gebeuren. Eerst dienen alle materialen te worden geconverteerd naar 3ds Max Standard-materialen. Vervolgens zijn de 3ds Max Standard-materialen te converteren met de benodigde DirectX Stingray Shader.

Unwrap UVW

Een van de meest vervelende klusjes in 3ds Max is het aanmaken van juiste coördinaten (UV’s) voor texture maps. Wie eigen objecten gaat modelleren in 3ds Max ontkomt hier niet aan. Een goede UVW-map is van zeer groot belang om correct textures en light maps te kunnen gebruiken. De Unwrap UWV modifier heeft in 3ds Max 2017 verschillende nieuwe mogelijkheden verkregen. De belangrijkste wijziging is de ondersteuning van de GPU, waarbij de performance maar liefst tienmaal beter is dan in 3ds Max 2016.

Afbeelding 3: De Unwrap UWV modifier heeft in 3ds Max 2017 verschillende nieuwe mogelijkheden verkregen.

Afbeelding 3: De Unwrap UWV modifier heeft in 3ds Max 2017 verschillende nieuwe mogelijkheden verkregen.

Daarnaast kan de gebruiker eindelijk in een symmetrische omgeving werken tijdens het selecteren van polygonen, edges en vertices, maar ook tijdens het aanbrengen van eigen texture seams (naden). Voor het samenpakken van de UV-clusters worden er betere algoritmes gebruikt en er kunnen meerdere UV tiles naast elkaar gebruikt worden, zie afbeelding 3.

Curve Editor

De 3ds Max 2017 Curve Editor heeft een update verkregen. Niet alleen qua uiterlijk met de nieuwe duidelijke iconenset, maar ook qua inhoudelijke functionaliteit. Zo is bijvoorbeeld de navigatie in de Curve Editor veel fijner afgestemd. De gebruiker kan direct een Zoom Extents doen op zowel de tijdlijn alsmede de bijbehorende value. Daarnaast zijn alle verschillende tracks (X, Y, Z) met een duidelijke kleur aangegeven, zie afbeelding 4.

Afbeelding 4: Alle verschillende tracks (X, Y, Z) zijn in de Curve Editor met een duidelijke kleur aangegeven.

Afbeelding 4: Alle verschillende tracks (X, Y, Z) zijn in de Curve Editor met een duidelijke kleur aangegeven.

Met de integratie van de monster key scripts is het werken met keyframes echt een stuk eenvoudiger en sneller geworden in de Curve Editor. Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld met een knopje snel door de verschillende keyframes heen lopen en kan hij de gemiddelde positie van meerdere keyframes bepalen. Om een animatie-key niet direct om zeep te helpen, is het ook mogelijk om gebruik te maken van buffercurves – deze zijn zichtbaar onderin de Curve Editor. Door de buffercurves te activeren, wordt de oorspronkelijke curve gestippeld weergegeven zodra de gebruiker een aanpassing doet op een curve. Indien een aanpassing toch niet helemaal aan de wensen voldoet, is het mogelijk om terug te schakelen naar de oorspronkelijke curve. Door gebruik te maken van de nieuwe Snapshot-mogelijkheid worden de wijzigingen definitief en is het niet meer mogelijk om terug te keren naar de oorspronkelijke curve.

In het 3ds Max Motion Panel krijgt de gebruiker naast de Curve Editor meer controle over de gebruikte 3ds Max-controller. Een controller zoals bijvoorbeeld een Noise of Position List-controller kan eenvoudig worden gereset of gedeactiveerd. Door deze eenvoudige aanpassingen wordt het Motion Panel echt het hart van elke animatie rig. De laatste belangrijke wijziging is terug te vinden in het gebruik van Custom Attributes, die nu presets kunnen bevatten. Hierdoor is er snel gebruik te maken van vooraf gedefinieerde bewegingen. Een mogelijkheid die de animatietijd zal verkorten.

Extension 1

Vanzelfsprekend bevat 3ds Max 2017 alle in Extension 1 aangekondigde nieuwe mogelijkheden voor 3ds Max 2016: de volledig nieuwe TextPlus-omgeving met de bijbehorende texture maps en de directe live link-mogelijkheden met Autodesk Stingray. De ontwikkelingen van 3ds Max gaan daarnaast gewoon volop door. In de komende nummers van CAD-Magazine zal de tips & tricks-rubriek voor 3ds Max zich richten op meer algemene mogelijkheden van 3ds Max. Wel met het oog op specifieke functionaliteit voor de AEC- en MFG-omgeving.

Jean-Pierre van Gastel jeanpierre.vangastel@tddatech.nl is freelance redacteur voor CAD-Magazine. Voor meer informatie over dit onderwerp zie ook: www.autodesk.nl.

Comments are closed.